americanspin.blogg.se

Följ oss på vår resa igenom USA i en månad 20/6-23/7 2015. Elin & Anders + Emelie & Daniel

Dag nr 2 i San Fransisco!

Publicerad 2015-06-22 07:09:40 i Allmänt,

Klockan 3 slog vi alla upp ögonen inatt( i vars ett rum) och jag (Emelie) var den enda som lyckades sova om. Jetlagen var ett faktum men glada och spända för vår allra första dag i USA. San Fran hade gett oss ett litet dåligt första intryck och morgonen skulle tyvärr försätta så då ena gatan man går på är superfin och mysig och andra blir slummen med riktigt äckliga och läskiga knarkare, den ena värre än den andra. Men mer om det senare, nu om frukosten! Kl 07.30 samlades vi i lobbyn för frukost som skulle ingå. Det visade sig vara en take out frukost med bagels och kaffe. Vi rosta vars en och gick till Elin o ripas rum och mumsa på en riktig amerikansk bagel med cream cheese och sylt. Varför inte bli feta direkt tänkte vi! 😊
Efter frukosten och testning av selfistick gick vi ut på san fransiscos gator med målet pier 33 och avgången till alcatraz som skulle gå 09.10. Vägen dit var underbar, backig och äntligen fick vi se fina utsikter och mysiga gator! På båten blåste det som tusan men san fransiscos skyline visade sig från sin bästa sida!

30 minuter senare kommer vi till alcatraz och börjar bestigningen till fängelset högst upp på berget. Efter några skrik från Elin då hon tror fåglarna ska attackera henne, går vi in på fängelset och får en guidad audio tur som alla tyckte var riktigt bra och intressant!

Vidare tillbaka med båten och till pier 39 där vi myser runt på gatorna och kollar sjölejon och går i butiker. Vädret är på topp så vi bestämmer oss för att gå tillbaka till hotellet och äter lunch i solen på ett pizzahak. Japp, vi körde på med pizza också!

På eftermiddagen fick vi för oss att vi skulle ta oss till golden gate, efter många många försök att hitta busshållplatsen får vi hjälp av två snälla damer och vi hoppar av innan bron och går över den. Sjukt högt upp och Danne o ripa är som två små rädda tjejer och stryker inner staketet så de inte ser ut. Men sjukt coolt att se bron och utsikten från bron! Det tog alltså en timme fram och tillbaka från bron och redan 4 meter in känner vi att vi har ont i ben o fötter. På andra sidan stannar inga bussar utan det slutar med att vi går fram och tillbaka, PLUS allt innan, PLUS att bron j*vlen ligger långt från centrum utan buss stopp, så vi hamnar i nån nationalpark med bara sand och gräs framför oss med city lååååååångt borta. De värsta var att vi var så sjukt sugna på dicka men inte ett café i sikte 😂 ripa tappa ryggraden efter ett tag o jag släpa fötterna i marken, vi var helt helt slut allihop!! Till SLUT hittar vi en taxi till stan och då har hela dagen gått och en hamburgare slinker snabbt ner i magen på oss! Vi avslutar kvällen med en visit till sky bar på mariott hotell och en drink på en jazzbar. Nu ska vi sova med ett leende på läpparna och ladda för dag 2 i san fransisco!!!